top of page

Informationsfolder

 

Velkommen til Børnehuset i Farstrup:

Vi har hermed den store glæde, at byde jer og jeres barn velkommen i børnehuset i Farstrup. Her i informationsfolderen finder I en masse nyttig information om dagtilbuddet og dagligdagen.

Kort om Børnehuset:

Børnehuset startede i oktober 2006, hvor 3 dengang kommunale dagplejere gik sammen og lavede et privat pasningstilbud. Børnehuset er en privat puljeordning.

Børnehuset er normeret til 18 børn alle i alderen fra 0 til og med 2 år.

Personale gruppen pr Maj 2023:

Hanne Olesen Daglig leder

Jannie Grøn Pædagogisk leder

Rikke Hatt Jensen Pædagog

Mette Lolholm Andersen

Heidi Jensen

Åbningstider:

Børnehuset har følgende åbningstider:

Mandag – torsdag kl. 6.15 – 17.00

Fredag kl. 6.15 – 16.00

Som det fremgår lukker Børnehuset klokken 17.00 mandag til torsdag, og klokken 16.00 om fredagen. Det betyder, at jeres barn skal være hentet senest det pågældende tidspunkt, og at I skal være ude af døren klokken 17.00, eller 16.00 om fredagen.

 

Lukkedage:

Børnehuset har ingen lukkedage ud over weekender og helligdage, der er dog kun åbent for nødpasning følgende perioder.

  • uge 29 og 30

  • Fra og med d. 24/12 til og med d. 1/1

Når I afleverer Jeres barn om morgen:

Det er vigtigt, at I siger godmorgen til en voksen.

Når I kommer, vil vi rigtig gerne høre, hvis I har nogle bemærkninger i forhold til f.eks. dårlig nattesøvn, ikke spist morgenmad eller andet.

Når I siger godmorgen til os, så ved vi, at I er kommet, og vi kan hjælpe barnet med at sige farvel, hvis der er brug for det. Det er også vigtigt, at I siger ordentligt farvel til jeres barn – også selvom det medfører at barnet bliver ked af det. Hvis barnet bliver ked af det, så trøster vi barnet.

Vi forsikrer barnet om, at I kommer igen, og at vi passer på det, mens I er på arbejde.

I er altid velkommen til at ringe i løbet af dagen for at høre, hvordan jeres barn har det, hvis afskeden om morgenen har været svær. Det er tillidsbrud overfor barnet, hvis I lister af sted uden barnets viden.

Hvem henter barnet:

Det er vigtigt at I fortæller hvis der er en anden, der kommer og henter barnet om eftermiddagen. Vi har egentlig kun lov til at udlevere barnet til de som har forældremyndigheden over barnet.

 

Hvis barnet ikke er hentet inden lukketid:

  • Først forsøger vi at få fat I jer inden vi griber til nedenstående.

  • Det personale der lukker, kontakter de sociale myndigheder eller politiet, for at aflevere barnet dertil. Her kan I efterfølgende hente barnet. Det er barskt for både barnet, jer og personalet.

  • Sker der noget uforudset, så I ikke kan nå at hente jeres barn inden lukketid, er det derfor vigtig at I kontakter os.

Mobiltelefoner:

Nærværet er en meget vigtig ting. Så vi vil meget gerne bede Jer om IKKE at tale i mobiltelefon, når I aflevere eller henter Jeres barn i Børnehuset, men koncentrere Jer om en god aflevering/afhentning.

På forhånd mange tak.

Dagsrytme:

Kl. 6.15 Åbner Børnehuset

Kl. 6.15 - 7.00 Er der morgenmad i køkkenet

Kl. 7.00 – 8.15 Leger vi i de forskellige rum

Kl. 8.30 Formiddagsmad i køkkenet

Kl. 9.00 Tjekkes alle bleer/pottebørn på potte

Kl. 9.15 Starter dagens planlagte aktiviteter

Kl. 10.30 Skiftes alle børn/pottebørn på potte

Kl. 11.00 Spises der frokost i køkkenet

Kl. 11. 45 Gøres alle børn klar til at skal sove

Kl. 12.00 Puttes alle børn

Kl. 14.00 Tages alle børn op og får skiftet ble/pottebørn på potte

Kl. 14.30 Eftermiddagsmad i køkkenet

Kl. 15.00 Leger vi ude eller inde.

Kl. 17.00 Lukker Børnehuset

Sovevaner:

De yngste børn har ofte brug for en formiddagslur, her er der ikke noget bestemt tidspunkt, da det kommer an på det enkelte barn. Alle børn bliver puttet ca. kl. 12.00 – 14.00. Det er ikke alle børn der falder i søvn, men de bliver alle puttet og får muligheden for at hvile/sove.

Barnevogn:

Det er forældrene selv der skal medbringe en barnevogn til barnet. Den skal være i orden og bremserne skal virke på den. Det er forældrenes ansvar at barnevognen er ok. Det er muligt at have barnevognen stående i Børnehuset. De står altid inden døre og når barnet er ude og sove, står barnevognene ude i carporten. Det forventes at forældrene tager barnevognene med hjem i ferie til tjek og rengøring.

I barnevognen skal der være følgende ting:

  • Godkendt sele som er tilpasset barnet.

  • Dyne og pude

  • Om vinteren en tyk dyne/Voksi pose og et tæppe

  • Tøj til at sove i trøje, hue og vanter

  • 1 sut hvis barnet bruger det. Husk navn på sutten

  • Bamse eller ”nullerklud” hvis barnet sover med det.

 

Sove inde på madras:

De børn der sover inde på madrasser skal selv medbringe:

  • Dyne og pude med betræk

  • Lagen

  • Vådligger lagen til de børn der sover uden ble

  • 1 sut hvis barnet bruger det. Husk navn på sutten

  • Bamse eller ”nullerklud”

Det er forældrenes ansvar at sengetøjet bliver skiftet jævnligt. Der forventes at det tages som minimum med hjem til ferier.

Sut:

Suttepolitikken i Børnehuset er, at sutten kun bruges når barnet skal sove og i en trøste situation. Børnene kan ikke gå rundt med deres sut hele dagen, da det vil være uhygiejnisk, hvis de tager hinandens sutter og ligger dem mange forskellige steder.

Til de børn der bruger sut vil vi gerne at der både er en sut i kassen i garderoben, samt en i barnevognen eller sammen med dynen til de børn der sover inde.

Også her er det vigtigt med NAVN PÅ ALLE SUTTER.

Det er forældrenes ansvar at sutterne er rene og intakte. De bør skiftes regelmæssigt.

Mad:

  • Morgenmaden er havregrød med smørklat og lidt sukker på, dertil serveres der letmælk.

  • Formiddagsmad er hovedsageligt hjemmebagt brød, hvor der kommer smør og smøreost på. Derudover serveres der frugt, altid flere forskellige at vælge imellem. Der drikkes vand dertil.

  • Frokost er rugbrød med flere forskellige slags pålæg, fisk og æg. Der tilbydes grøntsager hertil. Til frokost drikkes der letmælk. Hver torsdag laves der varm mad til børnene, her serveres der også grøntsager til og drikkes letmælk.

  • Eftermiddagsmad er det hovedsageligt hjemmebagt brød samt evt. knækbrød, kiks eller saltstænger. Her serveres der også frugt og vand.

I Børnehuset har vi en sund mad politik. Det er groft brød, frugt og grøntsager. Vi kører økologi efter økonomi. Vi har ikke en minus sukker politik, men vi minimere det meget. Til særlige lejligheder som f.eks. fødselsdage, afslutning af børn og højtider kan der godt blive serveret slik, is eller kage, men dette er først når brød og frugt er spist.

Modermælkserstatning:

Der serveres ikke almindelig mælk til børn under 1 år. De tilbydes modermælkserstatning. I Børnehuset har vi en bestemt slags modermælkserstatning, ønskes der en anden end den, er det noget forældrene selv skal medbringe.

Sutteflaske:

Hvis barnet skal have sutteflaske, skal forældrene selv medbringe en. Vi skal nok rengøre og sterilisere den hver gang efter brug.

Fødselsdage:

Fødselsdage er mærkedage, som selvfølgelig skal fejres. Vi fejrer dagen i Børnehuset til formiddagsmad kl. 8.30 med sang og flag. I samarbejde med Jer forældre tilrettelægger vi dagen for Jeres barn – og I er naturligvis velkomne til at være her sammen med os og barnet.

 

Bleer:

I Børnehuset er der bleer med i den faste månedlige betaling. Det er bleer som er svanemærket og astma/allergi venlige.

Pottetræning/renlighed:

Er meget individuelt fra barn til barn, men ved 1½ - 2 års alderen starter vi pottetræningen i Børnehuset i samråd med forældrene. Det er vigtigt at forældrene er med i processen om at få barnet renlig og at de også pottetræner med barnet i hjemmet. Vi kan ikke alene gøre arbejdet om dette i Børnehuset.

De styrkede pædagogiske læreplaner:

Der er blevet besluttet i folketinget at alle daginstitutioner skal arbejde med de 6 styrkede læreplanstemaer. Dette er for at sikre det enkelte barns udvikling inden for forskellige områder.

I som forældre kan altid se på vores info tavle i gangen, hvilke læreplanstemaer vi arbejder med nu og her og I kan også se evalueringen af de læreplanstemaer vi har været igennem. I er altid velkommen til at spørge ind til de forskellige læreplanstemaer. Vi bruger også vores lukkede Facebook gruppe til at dokumentere, at vi arbejder med de 6 læreplanstemaer.

Solcreme:

Solcreme er også med i den månedlige betaling. Dog forventes det at børnene er smurt ind inden de kommer i Børnehuset om morgen i sommerperioden. Solcremen er en faktor 30 som er astma/allergi venlig og svanemærket. Er der et barn grundet særlige omstændigheder har behov for anden solcreme eller har behov for højere faktor, bedes det selvmedbringes til Børnehuset.

Parkering ved Børnehuset:

Der er parkeringspladser på grusset ved Børnehuset, vi vil meget gerne at I benytter denne parkeringsplads og ikke de optegnede p pladser på asfalten, da de p pladser tilhører nabo virksomheden. Det frabedes også at pladsen foran nabobygningen bruges som vendeplads eller gennem kørsel. Det er en virksom hed, hvor der kan komme mange store køretøjer. På forhånd tak.

Rygning:

Der er total rygeforbud på Børnehusets matrikel. Forbuddet gælder alle, både forældre, pårørende og personalet.

Lågen ind til Børnehuset:

Vi vil meget gerne at I sætter krogen på over låsen når I er kommet igennem lågen. Dette er for børnenes sikkerhed, så lågen ikke pludselig åbner sig, hvis ikke den er blevet lukket ordentligt.

Fremmøde og fridage:

Hvis der ikke er truffet anden aftale med Børnehuset, skal barnet være i Børnehuset senest kl. 9.00.

Hvis jeres barn er syg eller I holder fri, vil vi meget gerne have I giver besked senest kl. 9.00. Dette for at vi kan planlægge dagen, m.h.t. aktiviteter/ture ud af huset.

Hvis I holder ferie eller fridage vil vi rigtig gerne have besked så hurtigt som muligt. Det giver os mulighed for af kunne planlægge aktiviteter, som normalt ville være lidt vanskelige at gennemføre. Det giver også personalet mulighed for at afspadsere eller holde fri, når børneantallet er lavere end i hverdagen.

Sygdom og medicin:

Hvis Jeres barn er syg, bedes I ringe til Børnehuset hurtigst muligt og helst inden kl. 9.00.

Vi forventer at I giver lyd fra Jer, når I forventer at Jeres barn er klar til at komme i Børnehuset.

  • Hvis jeres barn bliver syg i Børnehuset kontakter vi jer med henblik på at barnet bliver hentet hurtigst muligt.

  • Vi kan nægte at modtage et barn hvis det er syg.

  • Vi følger sundheds styrelsens anvisninger i forbindelse med børnesygdomme, også selvom jeres egen læge har sagt noget andet.

  • Ved anden sygdom som f.eks. forkølelse og lign. skal barnet kunne følge de aktiviteter der er i børnehuset. Et sygt barn har brug for ekstra omsorg og ro.

  • Personalet må ikke give medicin til børn. I sjældne tilfælde f.eks. ved kroniske lidelser kan der, såfremt der medfølger en lægelig anvisning, dispenseres herfor.

  • Skal barnet f.eks. i en periode have penicillin, kan det ordineres således at det får det hjemme.

  • Såfremt barnet lider af en kronisk sygdom og har behov for at få medicin i den periode barnet er i Børnehuset, skal vi have en lægelig anvisning herom, for at vi kan give barnet medicinen.

  • Medicinen skal i disse tilfælde ALTID afleveres til personalet.

Vaccinationer:

Alle børn i Børnehuset skal følge det lægelige vaccinations program.

Ferie:

  • Børnehuset har kun åbent for nødpasning i uge 29 & 30 og mellem jul og nytår

  • Dagen efter Kr. himmelfarts dag har Børnehuset kun åbent for nødpasning pga. personalet afholder pædagogisk dag.

  • Børnehuset har en forventning om, at alle børn holder minimum 3 ugers sommerferie i peroden maj - september.

  • Da personalet har krav på ferievarsling, kan der opstå problemer, såfremt tidsfristerne ikke respekteres, derfor er det VIGTIGT, at I giver besked omkring jeres pasningsbehov i ferieperioderne, inden for de tidsfrister Børnehuset udmelder.

Barnets garderobe:

Hvert barn har sit eget rum ude i garderoben, hvor der er plads til at hænge tøj og der er en kasse til skifte tøj. I Børnehuset har vi en pakkeliste til kasserne, den indeholder hvad vi forventer der er i kasserne på de forskellige årstider.

HUSK NAVN I ALT TØJ, OVERTØJ, HUE, VANTER OG SKO/STØVLER.

Vi har mange børn i Børnehuset og flere af dem kan have ens tøj, derfor er det vigtig med navne i tøj og sko.

Det er forældrenes ansvar at kasserne altid er ”up to date”. Så får man noget ”beskidt” tøj med hjem, forventer vi at der kommer det tilsvarende tilbage igen.

Snore i tøj og støvler:

Snore i jakker, vanter og støvler vil blive fjernet af personalet, hvis ikke forældrene har gjort det. Dette er for at mindske risikoen for kvælningsulykker eller barnet kan sidde fast.

Plasticposer i garderoben:

  • Der må ikke opbevares plasticposer i børnenes garderobe.

  • Der må ikke være plasticposer på barnets rum.

  • Bringer du barnets skiftetøj i en plasticbærepose eller har du brug for en plasticpose når du skal hjem, så kan du henvende dig til personalet.

Blå futter/Ingen sko:

Når I kommer ind i Børnehuset, vil vi meget gerne at I tager Jeres egne sko/støvler af, men også børnene sko/støvler af på måtten eller I tager blå futter på (som hænger lige til venstre for døren, når I kommer ind) inden I går længere ind i huset. Dette er for at holde gangene så rene som muligt, da vi har mange små børn der kravler og leger på gulvene. På forhånd mange tak.

Beskeder/info:

Vi har nogle tavler på væggene ude i gangen, hvor vi skriver forskellige beskeder og informationer til Jer forældre, så vær altid OBS på at tjekke tavlerne.

På en af tavlerne hænger også vores pædagogiske læreplaner, så I som forældre kan følge med i hvilke læreplans temaer vi arbejder med. I er altid velkommen til at spørge ind til de pædagogiske læreplaner.

Vi har også en Facebook gruppe, både en offentlig og en lukket Facebook gruppe. I den offentlige står bare kort om, hvem vi er og hvad vi kan tilbyde. Den lukkede Facebook gruppe bruger vi meget, hvor vi ligger billeder og videoer op om hvad vi går og laver i hverdagen. Der bliver også skrevet beskeder derinde.

Månedskalender:

Hver måned planlægger vi en månedsplan ud fra hvilke læreplans temaer vi arbejder med. På månedsplanen kan ses:

  • Børnenes fødselsdage

  • Opstart af nye børn

  • Aktiviteter

  • Ture ud af huset.

Månedskalenderen bliver mailet ud til alle forældre og den hænger også på info tavlen i gangen.

Forældresamtaler:

  • Indskrivningsmøde holdes med forældrene inden barnet starter i Børnehuset, dette vil være ca. 1 måned før barnet starter.

  • Opstartssamtale vil blive ca. 3 måneder efter at barnet er startet, hvor der bliver taget udgangspunkt i vores trivselsskema.

  • Afsluttende samtale vil blive holdt ca. 3 måneder inden barnet fylder 3 år og skal starte i Børnehave.

Udover disse møder vil vi selvfølgelig altid bruge hente/bringe situationerne på at snakke med Jer forældre og I er altid velkommen til at få et møde med personalet, hvis der er noget specifikt der skal tages hånd om.

Tavshedspligt:

Alt personale i Børnehuset er underlagt tavshedspligt.

Forældrebestyrelsen:

I børnehuset er der en forældrebestyrelse bestående af 5 medlemmer. Der skiftes en ny bestyrelse hvert år til generalforsamlingen. Forældrebestyrelsens arbejde er at udarbejde en årsplan over alle fælles aktiviteter i samarbejde med personalet i Børnehuset. Det er forældrebestyrelsens der står for at arrangere de fælles arrangementer. På info tavlen i gangen hænger der en seddel med navne og tlf.nr. på den forældre der sidder i bestyrelsen.

Generalforsamling:

Der afholdes åreligt en generalforsamling i Børnehuset. Der vil komme info ud omkring tid og sted.

Forsikring:

Barnet skal være dækket af familiens ansvars/ulykkesforsikring. Vi har i Børnehuset ingen erstatningspligt i forbindelse med skader opstået ved:

  • Evt. ulykke

  • Bortkomne ejendele

  • Ødelagte ejendele og lignt

bottom of page