top of page

Natur, udeliv og science

Natur, udeliv og science er et tema, som rummer rig mulighed for leg, læring og udvikling. Mangeartede naturoplevelser skaber grundlag for børns forståelse af deres omverden og en senere stillingtagen til eksempelvis miljøspørgsmål samt en interesse for og en viden om naturen. Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Derfor giver vi vores børn mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen på forskellige årstider, og de skal udvikle respekt for naturen og miljøet. Når børn færdes ude udvikles deres krop og sanser samtidig med, at deres nysgerrighed og følelsesregister udfordres.

Eksempel: Vi har lavet dialogisk læsning hvor vi fortæller om årstiderne og hvordan de skifter. Her får børnene lov til at komme med deres individuelle observationer af naturen og hvad de oplever når de befinder sig i den.

Eksempel. Vi har været ude og finde haletudser i naturen, hvor børnene for lov til at følge deres udvikling, fra haletudse til frøer. Børnene får en forståelse for hvordan naturen fungere, samt at de lære hvordan man viser omsorg for dyrene omkring dem.

bottom of page