Natur, udeliv og science
Natur, udeliv og science er et tema, som rummer rig mulighed for leg, læring og udvikling. Mangeartede naturoplevelser skaber grundlag for børns forståelse af deres omverden og en senere stillingtagen til eksempelvis miljøspørgsmål samt en interesse for og en viden om naturen. Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Derfor giver vi vores børn mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen på forskellige årstider, og de skal udvikle respekt for naturen og miljøet. Når børn færdes ude udvikles deres krop og sanser samtidig med, at deres nysgerrighed og følelsesregister udfordres.
Eksempel: Vi har lavet dialogisk læsning hvor vi fortæller om årstiderne og hvordan de skifter. Her får børnene lov til at komme med deres individuelle observationer af naturen og hvad de oplever når de befinder sig i den.
Eksempel. Vi har brugt vores insektglas, hvor børnene har været med ude og finde forskellige insekter. Der er blevet snakket om de forskellige insekter og insekterne er blevet undersøgte igennem insektglassene.
Eksempel: Vi har kørt forløb med emnet fra jord til bord. Her har børnene været med til at lægge kartofler til forspiring, hvorefter de er blevet sat ud i kartoffelspande. Børnene er med til at vande og holde øje med hvornår kartoffeltoppene begynder at komme op af jorden. Vi har også sat drivhus op, hvor børnene har været med til at plante agurk og tomat deri.