Læreplanstemaet Jul

 

Sammenhæng:

Julen er en af de vigtigste højtider i Danmark. Derfor er det også en oplagt mulighed for børnehuset, at vi vælger og have fokus på julen og alt der følger med i december måned. Næsten alle i børnegruppen har en ide om hvad julen er, og hvad den for nogle traditioner der følger med, så dette er også med til at underbygge vores grundlag for hvorfor vi vælger at have fokus på dette emne. Når vi går i gang med dette emne er det vigtigt vi ikke gør det for teoretisk, men vælger så vidt muligt og holde det på et niveau hvor børnene kan følge med og finde det interessant. Børnegruppens alder er imellem 10 måneder til 3 år. Aldersgruppen er også en årsag til vi skal sørge for at holde det så simpelt som det kan lade sig gøre, men stadig med et teoretisk niveau hvor børnene for noget ud af det. 

 

Mål:

  • Vi vil lære børnegruppen hvilke traditioner julen indeholder bl.a. ved kirkebesøg og Santa Lucia .

  • Vi vil læse julebøger for dem, for at udvikle deres ordforråd, samt styrke deres viden om julen.

  • Vi vil lave juledekorationer, julegaver og vores kalender fra kroppen på toppen. Dette gør vi for at styrke deres motoriske egeskaber.

  • Derudover vil vi julebage med børnegruppen og om torsdagen lave julemad. Dette gør vi for at given børnene en ide om, hvad for noget med man spiser om julen.

Tegn:

Traditionerne i julen er som sådan svære for vores børnegruppe og forholde sig til. Når vi fortæller dem hvorfor vi holder, går i kirke og synger Santa Lucia har børnegruppen ikke noget begreb for hvad det betyder. Men de kan få en ide om hvordan man udfører traditionerne, og dette i sig selv kan være underholdende og lærerigt for dem. Vi kunne hører på flere fra børnegruppen, at de snakkede om kirkebesøget et stykke tid efter. Derfor vil vi også kunne antage, at de har taget noget af traditionen med sig.

Som med traditionerne og det kulturelle, er det svært for børn i vores aldersgruppe hvorfor vi holder jul, og det er en højtid. Derfor har vi valgt at have fokus på de områder børnene kan følge med i. når vi har dialogisk læsning, sørger vi for at vælge de bøger der handler om julemanden og hans rensdyr. Dette er nogle bøger, børnegruppen, kan følge med i, og de kan relatere til. Vi kunne tydeligt mærke på børnegruppen, at de var hurtige til at fange de ord og sætninger vi gerne ville lære dem. Derfor syntes vi ikke det var nødvendigt med yderligere tiltag for børnene, for at få dette mål opfyldt.

Vi vil som altid gerne styrke vores børns motoriske egenskaber, så derfor er det oplagt at tage juleklip, julegaver, juledekorationer samt vores julekalender kroppen på toppen i brug for at udfordre børnegruppen yderligere på dette område. Vi kunne mærke på børnegruppen, at de syntes det var spændende og lave dekorationer, julegaver og julepynt, og de blev gradvist bedre til at styre saksen. Vores julekalender, skal vi stramme lidt op på, så vi også sørger for at få den med i løbet af julen.

Børnegruppen var med til at lave pebernødder, hvor de hver især fik lidt dej, de så kunne rulle pebernødder af. Dette var alle børnene dybt engageret i. Derudover forventer vi også, at vi kan se de begynder og kunne genkende de forskellige retter vi servere for dem i løbet af julen. Vi har tænkt os at lave risengrød, og flæskesteg for dem, for yderligere at udfordre dem på det spiselige område.

Tiltag:

Børnegruppen virker til at have en fin forståelse og interesse i de tiltag vi sætter i gang i institutionen. Børnene var gode og have med i kirke, og de var meget fokuseret på hvad præsten fortalte. Også i børnehaven var interessen stor for sainta lucia, så yderligere tiltag for at nå målene finder vi ikke nødvendige.

Vores dialogiske læsning for børnegruppen fungere også fint, og vi kan tydeligt mærke, at de er interesserede i bøgerne, og julemanden. De store er gode til at udtale de forskellige ord, og de små er også hurtige til at tage dem til sig, Så vi vurdere ikke yderligere indsats er nødvendig for at nå målet.

Vores tiltag med, at styrke børnegruppens motoriske egenskaber, forløber som de skal, og vi kunne se det ikke var nødvendigt, at tage yderligere handling for at nå i mål med vores forudsætninger på dette punkt.

Børnene fik, både bagt pebernødder, spist risengrød og flæskesteg i julemånederne. Alt sammen noget var glade for at spise og være med til, at lave. Derfor føler vi igen, at det ikke er nødvendigt at tage yderligere initiativ for at nå i mål med dette punkt.

 

Evaluering:

Børnegruppen viste stor interesse i de kulturelle tiltag vi havde for i juledagene, og det virkede til de tog de forskellige ting til sig. Vi opfyldte helt fint de mål vi havde sat for børnegruppen, og de fik en god forståelse for julen som en helligdag.

Børnegruppen var god til at følge med i den dialogiske læsning vi kunne hører på børnegruppen ,at deres ordforråd blev forøget med diverse ord om julen. Deres udtale virkede også rigtig fin, og børnegruppen som en helhed fandt emnet interessant.

Børnegruppen var god til at engagere sig i de finmotoriske tiltag vi fandt på. De var gode til at klippe med saks og lave diverse slags julepynt, samt julekalenderen kroppen på toppen virkede de også engagerede i.

alt julemaden virkede børnegruppen også interesserede i, og vi kunne tydeligt mærke på dem, at det var noget de var vant til at få derhjemme. Risengrøden og flæskestegen spiste de alle sammen, og de var super gode til, at være med til at lave pebernødder.

Som en helhed vil vi sige vores julemånedsengagement var en succes og alle vores overordnede mål blev indfriet.

Børnehuset Farstrup, Staunvej 95, 9240 Nibe. Tlf 61462951